tisdag 19 april 2011

Angående misstag

Jag vill bara påminna mina läsare om att jag inte är en robot som matar ut rättstavning på rättstavning i samma takt som klockan tickar, utan att även jag kan göra misstag som tex i förra inlägget då jag av misstag tappade ett s vilket en anonym tillrättavisade så vänligt.

Jag håller envist fast vid att misstagen visar att vi är människor. För inte vore det väl kul ifall en älg satt här och skrev detta inlägg? Eller, jo, kul skulle det väl vara i högsta grad, men ni fattar...

6 kommentarer:

Samma anonym som i förra inlägget sa...

Hur kul är väl inte det att du i ett inlägg där du försvarar din mänsklighet och de fel som kan uppstå därav lät ett till stavfel smyga in!

"kul skulle de väl vara" skall naturligtvis följa rättstavningsreglerna och skrivas som "kul skulle det väl vara"

errare humanum est xD

Miss Erabell sa...

anonym ovan: och hur kul skulle det väl inte vara ifall du slutade läsa min blogg och drog någon annanstans? Om du är ute efter att dissa mig eller min blogg- låt gå för det - men tänk på alla de bloggar där stavfelen förekommer tätt på varandra och läsarna inte bryr sig ett skvatt! Även i de mest litterärt proffsiga bloggarna kan det finnas stavfel ibland. Så enligt vad jag uppfattar har du inget här att göra.

Anonym sa...

"Om någon säger något som du tolkar negativt, utgå då direkt från att du missuppfattat situationen. Det är nämligen med största sannolikhet just vad du gjort" - Wikipedia

Ifall du inte förstår latin så betyder errare humanum est "Det är mänskligt att fela" - min avsikt var endast att understöda ditt egna argument! Klart att det förekommer stavfel, som du själv påpekade är du enbart en människa. Jag tyckte bara det var en rolig situation som uppstod, men tydligen hade jag fel. Jag ber också om ursäkt ifall jag sårat dig på något sätt, vilket jag uppenbarligen gjort!

Faktum kvarstår att du har ett väldigt välvårdat och mycket välformulerande språk som det är en glädje att läsa, men jag skall avstå från att kommentera i framtiden för att undvika liknande missförstånd.

Alster sa...

Som språknörd som alltid går och rättar mina vänner vill jag uttala mej om dessa "måkor".

Jag har själv en blogg, och den är som an avlasning för mej, i den skriver jag lite vint och snett utan att tänka. De omtalade stavfelena är inte stavfel utan följden av en ivrig bloggare som skriver på talspråk.

Miss Erabell sa...

Queen E: Som sagt så finns det bloggare som du, men jag skulle våga påstå att de är rätt få och att de flesta ändå försöker sig på en någorlunda god svenska. Tyvärr misslyckas de och där kommer de omtalade stavfelen fram så som jag ser dem. Sedan är det annat med FB och chattsidor där folk skriver som du gör i din blogg.

Miss Erabell sa...

Anonym: Förresten, inte för att mena illa men är det inte dags att uppdatera språket ditt lite? Nuförtiden präntar modersmålslärarna in ordet "ska" istället för "skall" i elevernas små hjärnor. Lärarnas kolleger får också lida.